Tuesday, November 22, 2005

Ns. sissimarkkinointia: myy koirasi Kiinaan

Juuri kävelin toimiston ovesta sisään, ja jäin keskushenkilömme kanssa ällistelemään officen oveen liimattua A3:sta, jossa Turkisvienti -niminen firma kyselee olenko kyllästynyt elukkaani.

Lappusessa kerrotaan että Aasiassa on loputon kysyntä etenkin koirien turkeille, ja ohjataan lemmikkiinsä kyllästyneet nettiin tilaamaan noutopalvelu hakemaan hauvaa. Hyväkuntoisesta yksilöstä maksetaan jopa 200 euroa!

Tämän mahtavan WOM-idean takana näyttää olevan Noste Oy, sissimarkkinointiin erikoistunut nakkikioski. Kertovat että saitillaan että "Ota yhteyttä. Pian tiedät, miten saat lisää kauppaa ilman pölyimurikauppiaan keinoja."

Huoh.

Mistähän näitä ns. markkinoinnin asiantuntijoita aina sikiää.

7 comments:

Anonymous said...

Näitähän sikiää joka paikasta. Kunnon myyntireiskoja, joiden mielestä tärkeintä on myyminen, ei sisältö.

Samat tyypit sitten kutsuvat meitä närkästyneitä tiukkapipoisiksi dinosauruksiksi, kun emme ymmärrä heidän hienoa markkinointiaan. Että kuluttaja - jota me tällaisessa tilanteessa kaikki olemme - on siis väärässä.

Mutta onneksi meillä on omat työkalumme käytettävänä. Ongelmana on vain se, että viitsiikö tällaisista typeristä pöhinämarkkinointijutuista edes kertoa eteenpäin, ettei pöhinäkundit saa sitä mitä halusivatkin. :-)

Minna said...

Minä taas katson sitä siitä näkökulmasta, että kannattaa kertoa, koska tämäkin "markkinointiteko" päätyy varmasti Marmaihin tai vastaavan esimerkkinä sissimarkkinoinnista. Niin löytyypähän myös hiukan vastapainoa.

Kaikki kun eivät vielä osaa tulkita asioita yhtä hyvin kuin toiset ;-).

Keskuksemme esimerkiksi soitti paniikissa Animaliaan, ja alakerran perinteisempi väki ottaa asian myös hyvin tosissaan.
Asiakkaista puhumattakaan.

Anonymous said...

No, onneksi asia on päässyt järkevällä tavalla uutisoituna esim. YLEn alueuutisiin. Että järkeä on vielä ihmisten päässä.

Anonymous said...

Vaittavat tavoitteena olevan myynnin lisaksi keskustelun herattamisen tarkeasta aiheesta (http://www.turkisvienti.fi/). Tieda sitten.

Anonymous said...

Jäin ihan oikeasti miettimään, että pitäisikö meidän markkinoijien lähteä rakentamaan kunnon WOM-markkinoinnin (tai miksi sitä halutaankaan kutsua) säännöstöä (esim. WOMMA:n malliin).

Mitä villimmin alan tekijät toimivat, sitä nopeammin viranomaisestkin tulevat älähtämään tällaisista.

Parempi olisi, että ala reagoisi itse, ennen kuin toiset tätä alkavat vaatia.

Lähdettekö mukaan?

Anonymous said...

Olivat sentaan saaneet Mainonnan eettiselta neuvostolta huomautuksen:

http://www.digitoday.fi/showPage.php?uk=1&page_id=11&news_id=51116

OliverJazz said...

Ihme etteivät nostaneet esille myös sitä faktaa, että kiinassa ne tietävät ihan oikeastikin mitä niille koirille kannattaa tehdä: hauvat pataan ja soijaa sekaan! Lisää raflaavia hiuksiennostattamissloganeita kehiin;

oletko kyllästynyt _naapurin_ koiraan?
reseptit meiltä!

PS: hyviä pointteja, tärkeää asiaa. Mukavaa lukea ammattilaisten näkökulmia aiheeseen. :)