Sunday, November 06, 2005

Vihdoinkin viestintätoimisto herää!

Kauppalehden Pressossa oli juttu uudesta viestintätoimistosta, joka aikoo mullistaa markkinan (oheinen juttu löytyy myös Kauppalehti Onlinen maksullisesta arkistosta).

Näin kertoo Presso:

"Drum haastaa vanhat viestintätoimistot
Kilpailijat halusivat heti osakkaaksi Mikko Siukosaaren, Tero Kekin ja Mikko Koivulehdon yritykseen.

Merina Salminen Kauppalehti 2005-11-04 , sivu 10

Ensi viikolla aloittaa toimintansa uusi suomalainen viestintätoimisto, Viestintä Oy Drum. Toimitusjohtaja Mikko Siukosaari on työskennellyt aiemmin mainostoimistojohtajana Hasan & partnersilla, DDB Helsingissä ja Bob Helsingissä. Kaksi muuta partneria ovat MTV:n pitkäaikainen toimittaja ja uutispäällikköTero Kekki sekä mainostoimisto Resultin toimitusjohtaja, copywriter Mikko Koivulehto.

Neljättä, bisnespuolen hallitsevaa partneria haetaan. Mukana on myös Mikko Siukosaaren isä Anssi Siukosaari, jonka viestintäalan yrityksen pohjalle Drum on perustettu.

- Emme rekrytoi yhtään ihmistä nykyisistä viestintätoimistoista, koska haluamme tuoda alalle uutta ajattelua, sanoo toimitusjohtaja.

Viime kuukaudet kilpailija- ja asiakaskenttää kiertänyt Siukosaari on saanut ehdotuksia osakkuudesta useilta viestintä- ja mainostoimistoilta sekä yhdeltä mediayritykseltä. Myös eräs suuri pääomasijoittaja olisi halunnut Drumin omistajaksi. Siukosaari kieltäytyi, koska toiminta halutaan aloittaa pienellä, samanhenkisellä joukolla.

- Kiinnostus meitä kohtaan kielii siitä, että emme jää viimeiseksi luovaksi viestintätoimistoksi. Suomalainen viestintätoimistoala on jämähtänyt paikalleen, hän sanoo.

Medioille annettava sitä mitä ne haluavat

Uutta Siukosaaren mukaan on se, että Drum on luova viestintätoimisto, jossa asiakkaan viestintää miettii myös luova suunnittelija. Ajatuksena on, että toimittajia lähestytään tarkkaan heille räätälöidyillä juttuideoilla eikä tiedotemassoilla. Drumin työkaluja ovat myös word of mouth eli asiakkaiden keskinäinen viestintä sekä nettiviestintä.

- Word of mouth toimii päinvastoin kuin mainonta, joka lupaa enemmän kuin antaa. Markkinointilupausta paremmin toimiva palvelu tai tuote on kaikkein tehokkain maineen levittäjä, Siukosaari toteaa.

Drum tulee tekemään yhteistyötä samalla liikeidealla toimivan tukholmalaisen Prime PR:n kanssa. Kahdeksan vuotta sitten aloittanut Prime PR on saanut seuraa useista muista luovista viestintätoimistoista.

Drumin tulevista toimintatavoista saa osviittaa Primen tekemästä ilmaisjakelulehden julkisuuskampanjasta.

Vi i villa -lehden laskenut ilmoitusmyynti saatiin nousuun, kun lehden nimissä julkaistiin mökki- ja vapaa-aikatutkimus, jota ruotsalaiset valtamediat siteerasivat laajasti.

Yrityksellä on kolme asiakasta, joiden nimiä Siukosaari ei kerro. Jatkossakin Drum on vaiteliaampi asiakkaistaan kuin ala keskimäärin.

- Eiväthän McKinseyn kaltaiset konsultitkaan huutele asiakkaistaan, hän sanoo.

Osasto: Uutiset
Toimiala: Liikkeenjohdon konsultointi "


Olenkin odotellut koska joku Suomen viestintätoimistoista ottaa pään puskasta, avaa viestinnällisen arkkunsa ja osoittaa hiukan edes olevansa kärryillä siitä, mitä maailmassa tapahtuu.

Vaikka eipä tuo tutkimusesimerkki nyt mitenkään kyllä päätä räjäytä nerokkuudellaan ja luovuudellaan: maailman sivuhan tutkimuksia on käytetty nostamaan omaa häntää. Esimerkkinä vaikkapa meidän putkan teettämä tutkimus teollisuusyritysten verkkoviestinästä (vaatii myös tunnarit Talsan arkistoon. Kiinnostuneille voin lähettää kopion.)

Oikein kiinnostavaa!!


No comments: