Saturday, September 24, 2005

Open source mainostoimisto

Median demokratisoitumisessa viimeisiä oligarkki-linnakkeita ovat olleet mainostoimistot: perinteisesti "alalle" pääseminen on ollut niin hankalaa että mainospellekerhoon verrattuna engelsmannien herrasmiesklubeihinkin kävellään kuin navettaan.

Mutta eipä enää. Adcandyssä kuka tahansa voi päästä näyttämään kyntensä mainonnan suunnitelijana keksimällä mainosideoita, leiskoja, tekstejä, jinglejä tai sloganeita, ja hyvässä lykyssä oma idis saattaa sitten vaikka päätyä Cokiksen kampanjaan. Ainakin teoriassa.

Adcandyn perustaja Per Hoffman kertoo Wiredin haastattelussa perustaneensa verkkopalvelun siksi että "...the public could contribute their original advertising ideas and possibly even see them used to sell their favorite products. "People want to participate in all forms of culture, so why not commercials, for better or for worse?"...'

Mahtavat ajatus! Mutta pari käytännön ongelmaa - idean keksijä yleensä haluaisi netota kunnolla, ja sitä ei Adcandyssä tapahdu. Oletuksena on, että Adcandyn raati valitsee parhaat ideat, idean keksijä sitten myy ideansa Adcandylle (pikkurahalla, ainakin toistaiseksi) ja mainostajat ostavat ideat Hoffmannilta.

Toisaalta, vaikka keksijä ei rekkalasteittain rahaa saakaan, niin mainetta voi kyllä saada hyvänä ideatykkinä ja sitä kautta ehkä oikean työpaikan.

Mutta sitten taas, mainostajat saattavat todentotta olla niin ilkeitä että eivät maksa hyvistä irtareista vaan ottavat ne vaan käyttöönsä.

Vaan jos Hoffmann saa saitilleen tarpeeksi innokkaita amatoorejä, niin Adcandystä voi tulla aika kiinnostava tutkimusyritys: irtoideoista nähnee aika hyvin onko brandistrategia muuttunut todeksi ihmisten päissä.

Miten vaan, onnea ja menestystä! Oli jo aikakin keksiä jotain ihan muuta.

No comments: