Monday, November 21, 2005

Vihdoinkin! Huonon suoramainonnan kuolema.

Minä puuhastelen töikseni mm. suoramainonnan tiimoilla. Ja jo vuosia olen vihannut vilpittömästi ja syvästi sitä kamalaa sontaa mitä postiluukusta tuupataan sekä töihin että koteihin (joihin muutamaan olen ollut osasyyllinen ollessani vielä nuori, kaunis ja tyhmä. Mutta vain muutamaan.).

Olen myös huolestuneena seurannut muutaman vuoden käynnissä ollutta suuntausta, jossa yritykset sekä Suomessa että muualla budjetoivat yhä enemmän rahaa suoramainontaan, mutta rahan lisääntyminen ei näy laadun lisääntymisenä. Päinvastoin, luukusta vain on tupannut tuplamäärät sitä ihan samaa "Hyvä sinä Demografinen Rahapussi" -paskaa kuin ennekin.

Vaan toivottavasti ei enää kohta: AdAge kertoi juurikin Direct Marketing Assosiation tuoreesta tutkimuksesta jossa todettiin finassiputiikien, siis vakuutusyhtiöiden ja pankkien ja sen sellaisten, suoramainonnan tehojen flopanneet aika mehevästi. Merkittävää sinänsä että perinteisesti juurikin finassitoimiala kumoaa leijonanosan markkinointibudjetistaan suoraan.

Jotain oikeutta maailmassa! Ehkä sitä nyt vihdoin ostajat vaivautuvat vaatimaan ja tekijät tekemään sellaista suoramarkkinointia joka on oivaltavaa, hyödyllistä, kohdennettua eikä aliarvioi ihmisten älykkyyttä.

Niin kuin meidän koiran eläinlääkäri, joka vuosia sitten päätti lähettää Maxim Corgille kirjeen jossa hänet kutsuttiin (avec) avointen ovien päivään. Tarjolla oli kunniavieraille puruluita ja palvelijoille kahvia ja mehua.

Ja siellä hän käy vieläkin kun tarvetta on.

1 comment:

Junakohtaus said...

Nimimerkillä "Olinhan siellä minäkin".

Täähän on tiedetty jo jostain 90-luvun alusta, että klassisen suoran teho laskee koko ajan eikä kukaan osaa tehdä parempaa. Koko suora pitäisi ihan oikeasti keksiä uudestaan, mutta eipä ole keksijöitä näkynyt.

Varmaan ensimmäinen askel olisi lakata tekemästä väkisin. Jos ei keksitä mitään niin relevanttia (tämä on se taikasana, relevanttia), että saadaan hyvä suora aikaan, tehdään jotain muuta.